Kelkoissa pätee samat asiat kuin autoissa, niitä on huollettava vaikka niillä ei juuri ajettaisikaan. Pahinta mitä kelkalle voi tehdä on se, että kevät talven viimeiseltä reissulta kelkka jätetään suoraan talliin, tai puun alle odottelemaan seuraavan talven lumia. kelkkaa tulisi huoltaa säännöllisesti pitkin ajokauttakin.
Kelkoilla ajetaan erittäin haastavissa olosuhteissa ja lunta, jäätä, vettä, jopa hiekkaakin tunkeutuu joka paikkaan. Telaston pyörän laakerit ja akselit ovat erittäin herkkiä niiden sisälle jäävälle vedelle ja kosteudelle. Sama pätee myös kytkimiin ja variaattoreihin. Iskareiden osalta meitä huoltoammattilaisia on kahdenlaista kuppikuntaa. Toiset tykkäävät että iskarit olisi hyvä huoltaa juuri ennen ajokautta, mutta itse kuulun siihen ryhmään, joka huoltaisi iskarit jo keväällä viimeisen ajoreissun jälkeen. Tämä siitä syystä, että myös iskarit saattavat kerätä kosteutta sisään ja varsinkin silloin, jos iskari on hiemankin vaurioitunut, esimerkiksi varren tiiviste on saattanut hieman vuotaa, jolloin vesi ja kosteus pääsee iskarin sisään. Tuolloin kelkan yli puolen vuoden seisottaminen ei tee hyvää iskarin sisuskaluille.
Iskareiden huoltoväli on hyvin paljon kiinni siitä millaisessa käytössä kelkka on. Aktiiviset kilpakuskit saattavat huoltaa iskarit alle 500 km välein, jotkut jopa jokaisen kilpailun jälkeen. Yleisesti reipasta endurokyytiä ajavat huollattavat noin 1500-2000 km välein. Maximi huoltoväliä voidaan pitää 3000 km, tai vähintään kerran vuodessa. Nämä huoltovälit ovat hyvin paljon kiinni kuljettajan ajotavasta, sekä iskarin merkistä ja laadusta.
t.Juha