Plymouth Valiant on ollut tuttu näky vuodesta 2013 kotimaisen Historic Rallysarjan kilpailuissa. Kilpamoottoripyöräily taustan omaavana innostus rallia kohtaan alkoi, kun motskarihommat jäivät vähemmälle vuonna 2010. Ensin harjoiteltiin -72 Mantalla, mutta taustalla kyti ajatus, että Jenkkipeli on saatava viivalle ja nimenomaan Valiant. Sopiva aihio ja tekijä löytyikin taas ihan vahingossa. Olin menossa ostamaan jarruosia Barracudaan eräältä harrastajalta. Avasin suuni ralliajatuksistani, johon kaveri vastasi, että käydääs kattomassa tossa seinän toisella puolella. Siellähän nökötti aika lohduttoman näköinen -66 Valiant. Hetken aikaa katselin surullisessa kunnossa olevaa tuotetta ja ihmettelin ääneen, että kukahan ton korin kunnostais? Vastaukseksi sain, osta pois niin mä teen. Tässä vaiheessa esittelimme itsemme ja sain jatkaa keskustelua Mika Hackspikin kanssa. Särmä kaveriksi osoittautuneen Mikan kanssa sovittiin yksityiskohdista ja homma starttasi alkuun samantien. Koko projektin aikana ihmettelin vain yhtä asiaa, miten kaikki sujuu sovitusti, sovitussa aikataulussa? Mun tehtäväksi ei jäänyt muuta kuin haalia osia ja toimittaa ne Mikalle. Kun kori valmistui ajallaan, niin sovittiin, että Mika istuttaa vielä tekniikankin ja sähköt. Mulle ei sitten jäänyt oikeastaan muuta kuin pientä näprättävää.
Miksi juuri Valiant?
Sukumme yritys toimi Chrysler konsernin autojen maahantuojana 1950-1970 luvulla. Tuolloin jo eri maahantuojat panostivat kovasti motorsporttiin. Suomeen saapui vuonna 1966 kaikkiaan 4 kpl erikoisvarusteltua rallikäyttöön soveltuvia Plymouth Valiantteja. Autoissa oli mm 4,5 l (273) V8 Commando moottori, 4-lovinen lattiamanuaalivaihteisto, lukkoperä, sekä levyjarrut edessä.
Tunnetuin Valiant kuski oli Timo Mäkinen, joka jääradoilla piiskasi Valianttia voitokkaasti. Muita tuon ajan Valiant tähtikuskeja olivat Raimo Kossila, Bo Gunnar Granroth, Esko Keinänen, Hans Laine, Kalevi Räkköläinen ja Leo Mattila. Myös naiskauneutta kilparadoilla nähtiin, kun Berner Oy:n automyyjänä toiminut Sirkka Räsänen ajoi jäärataa Valiantilla.
Kuvassa Valiantti Lahti Historic EM Rallissa 2014. Painava 1500 kg Valiant saa ilmaa alleen, kunhan vauhtia on riittävästi.